perjantai 25. syyskuuta 2015

Saamme periä valtakunnan

Minulle päivät ovat suikaleita paperilla. Kuuntelen, laulan ja hyräilen jatkuvaa iloa, mutta samalla jalkani vievät kauemmas. Nämä paperit ovat niin täysiä, maljani on jo särkymäisillään, enkä halua heittää mitään hyvää hukkaan.

Suoritan ja samalla nautin tästä. Aamulla kirjoitin käyttiksen esseetä, enkä tajunnut tekeväni velvollisuutta, kun oli niin kivaa. En muistanut tulevia opintopisteitä Kelan paperissa, mun aivot teologiasumussaan olivat vapaat ja sidotut vain mielenkiintoon. Vasta kun pääsinkin valittamasta.

Opin, että luennolla voi tehdä toisen aiheen läksyjä. Opin, ettei kukaan huomaa mitään. Opin lusmuksi luistajaksi ja käymme unicafe-keskusteluja siitä, kuinka paljon pitää osata. Ei paljon.

Ja niin minä istun puoli tuntia ennen kirjaston sulkemista sen kuudenteen kerrokseen, polvistun historian miesten juureen ja rukoilen, että löydän kirkkohissaesseen lähteen. Otan ensimmäisen kirjan ja Laestadiuksen kirjeen på svenska. (Lopulta lähde ei saakaan olla se kirje på svenska, koska herätysliikkeistä ei kuulemma ole tarpeeksi hyvää tutkimusta.) Ja olen kirjastossa jälleen seuraavana aamuna, hyllyn takaa hymyillään toisillemme, kaikki vähän viimeisellä hetkellä havahtuneina maailmaan. Lopulta löydän lähteeni, kahta tuntia ennen kuin on myöhäistä.

Ihmeellinen rauha hiipi aivojeni pohjalle, kun sanoin ääneen koti. Sen jälkeen ei ollut tilaa seikkailulle, oli rauha ja vakaus.

Kissan ja Karkin kanssa hylättiin heprea ja käyttis ja ajettiin bussilla ohi kauniiden talojen. Matkan päässä oli seikkailu, me kiivettiin puissa, verkoissa ja valjaissa, roikuttiin köysissä ja heilahdeltiin liaaneilla parin metrin korkeudessa. Oli niin hauskaa, minä nauroin niin kuin lapsi ja olin niin hetkessä. Korkeella jossain maan yllä.

Kaikki, joita, henki johtaa saavat nimen lapsi Jumalan.
En siis enää ole orja, vaan lapsi Jumalan. 
Me huudamme Abba, isä.

3 kommenttia:

  1. Mikä tuo laulu on ja kenen tekemä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oikeastaan tiedä. Ainakin Sakari Heikkilä ja co on mun mielestä tehnyt jonkun sovituksen, mutta en tiedä onko se käännös tai joku muu laina vai ihan oma. Löytyy kuitenkin ainakin niiden levyltä, jonka nimeä en nyt valitettavasti muista. :D

      Poista