tiistai 31. joulukuuta 2019

2 0 1 9

Tuntuu, että vuoden lopussa pitää katsella kulunutta ja viikata se siististi, tehdä elämässä inventaario ja miettiä, mikä on ollut kivaa, mikä ei ja mikä kaikkein rakkainta ja suojeltavaa. 2019 on ollut tosi erilainen kuin aiemmat ja silti elämä on ihan samaa kuin aina ennenkin. Aika arkinen ja tylsäkin vuosi ja toisaalta uudenlainen.

Oon hengähtänyt ja hengittänyt. Kuukaudet on kulkenut hitaasti ja osittain vajaina. Kalenteri on ollu tyhjempi kuin koskaan tai ainakaan moneen vuoteen. Keväällä tein työt oikeesti hyvin ja hiihtisleiriviikko oli muutenkin erittäin jees. Opiskelin vähän, kävin joskus semmassa ja whatsappailin paljon. Mastokaupunki keräsi mun ajatukset itelleen loppukevään. Ja vaikka mistään ei tullut mitään, oon kiitollinen kaikesta.

Oli vielä kiva kesätyökesä tutussa ja parhaassa paikassa. Leiri turkoosin veden rannalla ja leirit täällä Suomessa. Keskiviikot, torstait ja kaikki muut päivät. Paistettiin lettuja ja vaahtiksia, naurettiin ja leikittiin törmäilyautoja. Ihan hassua, kuinka siitä hapuilevasta hakemuksesta tuntemattomaan kolme vuotta sitten, seurasi maailman paras (kesä)työpaikka, maailman paras tilaisuus uskaltaa, kokeilla ja välillä epäonnistua ja aina rakastaa, tietää, että tätä haluun.

Muutama viikko sitten oli viimenen leiri, viimenen kerta kirkon salakäytävillä ja viimeset heit. Oli hullun haikeaa lähteä, aivan sairaan kummallista ja ikävä puski jo aamupalalla ja lautapelejä pelaillessa. Oon niiin kiitollinen, että oon saanut oppia tuntemaan ne nuoret kunnolla, nähdä kasvua ja kasvaa ite. Niin kiitollinen. Vaikka jo junalle kävellessä haikeet kyyneleet tunki silmiin, päällimmäisenä oli hyvät tunteet. Tulee mieletön ikävä.

Syksyllä oon tanssinut, leiponut ja kirjoittanut vähän gradua. Mun ohjaaja sanoi, että kyllä siitä tiedostonrääpäleestä valmis gradu tulee. Oon hengaillut tutuilla sohvilla ja juonut kahvia.

Odotan, että seuraava toisi vihdoin ne isot muutokset. Uutena vuotena aion kirjoittaa gradun loppuun, palauttaa sen ja sitoa sadat hajanaiset nopat maisteriksi. Kesälle mulla on koordinaatit ja ne on eri kuin koskaan ennen ja se on outoa. On monta riparia, kaikki uusissa paikoissa. Aion hakea töitä ja tavata piispoja ja jos kaikki käy hyvin, mut vihdoin vihitään papiksi. Jos ei heti ensi vuonna niin ehkä sitä seuraavana. Lisäksi aion kirjoittaa, lukea, tanssia, urheilla ja leipoa enemmän kuin kuluneena.

Kaikesta huolimatta ja juuri siksi, oon kiitollinen kaikesta. Kyynelistä junissa, kakuista ja korvapuusteista, harvenevista visiiteistä punatiilitalolle, violeteista sohvista, viimesistä esseistä ja gradutapaamisista. Kavereista ja muista matkakumppaneista. Onneksi kaikki sama on ensi vuosikymmenelläkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti